Gevestigde orde naar de curator!?

Bij digitale innovatie en het ontdekken van nieuwe digitale business modellen hoor ik vaak mijn eigen valkuil terug: die van De Grote Game Changer, ofwel de Big Bang Disruptive theorie. Denk aan disruptieve Game Changers als Air BNB en Uber die vanuit het niets omhoog lijken te komen en volledige markten op hun kop zetten en de gevestigde orde met knikkende knieën achterlaten.


Die gevestigde orde zou niet de tijd en de inzichten hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden. Te veel vastgeroest in oude denkpatronen van zorgvuldig geplande product releases en traditionele marktbenaderingen worden ze links en rechts ingehaald door digitale start-ups. De gevestigde orde klaar voor de curator.


Maar is dat zo? Ben je inderdaad reddeloos verloren als je niet die digitale start-up bent? Ik denk het niet. Natuurlijk zijn er sprekende voorbeelden te vinden van revolutionaire digitale start-ups, maar er is heel veel te zeggen voor evolutionaire kracht-ontwikkeling. In tegenstelling tot revolutie gaan we bij evolutie uit van bestaande business met bestaande krachten en nog niet aangesproken middelen. Zo bekeken sta je als bestaande organisatie dus eigenlijk met 1-0 voor ten opzichte van start-ups. Vermits je de moed hebt om je bestaande business te laten evolueren om te winnen in dit digitale tijdperk!


Die evolutie noemen we digitale transformatie: Een geïntegreerde business transformatie waar digitale technologieën een dominante rol spelen. Maar welke transformatie is dan nodig? En is jouw business wel toegerust om winnend mee te doen in een wereld waar het digitale en het fysieke naadloos – blended – in elkaar over moet lopen?


Belangrijke vragen. Om antwoorden te vinden op die vragen is het nog belangrijker om goed te snappen waar de echte waarde creatie vandaan komt in het digitale tijdperk. De eerste stap is het besef dat jouw huidige business nooit gebouwd is om een blended verdienmodel van digitaal en fysiek aan te kunnen.


Niet erg! Maar dit niet beseffen en zonder inzicht een digitaal avontuur aangaan is wel erg. En duur. Niet de digitale transformatie aangaan is overigens net zo duur… Terug naar de digitale transformatie. Om vanuit die eerder genoemde bestaande business naar de waarde creatie in de digitale wereld te komen dien je vier keer na te denken:


1. Denk ervaring

Gebruikers willen geen statische producten, ze willen “experience”. Dus geen hartslagmeter voor het hardlopen, maar een wearable met biosensors, route- en prestatiebegeleiding, favoriete muziekstreams en de mogelijkheid om je vrienden uit te dagen en je prestaties te delen. Ga dus niet uit van je product (inside-out), maar van de gebruiker (outside-in).


2. Denk data

Er zo maar vanuit gaan dat je weet hoe jouw product wordt gebruikt, of dat het überhaupt gebruikt blijft worden is je eigen doodsteek. Zorg voor continue feedback loops met je gebruikers en blijf ze zo constant voor je winnen met geteste productverbetering. Meten is weten en “assumption is the mother of all f*ck ups” siert niet voor niets menig management tegeltje….


3. Denk eco voor ego

Geen enkele organisatie heeft tegenwoordig nog alle data en alle skills in huis om een sterk dynamische markt te bedienen. Co-creatie en co-eigenaarschap in ecosystemen is de winnende norm. Vorm dus partnerschappen waarbij alle partners kunnen doen waarin zij het beste zijn en iedereen van de gezamenlijke vruchten plukt.


4. Denk digitale platforms

Het succes van productinnovatie en duurzaam winstgevend samenwerken vereist dat je jouw data, jouw technologie en jouw skills en kwaliteiten combineert met die van andere organisaties. Dat is precies wat een digitaal platform doet. Het voorziet in een flexibele architectuur waarbinnen digitale middelen worden geïntegreerd, gebruikt en hergebruikt, zodat iedereen (bedrijf-partners-gebruikers) wint.


Met deze “mantra van 4 x denken” kun je beginnen met de evolutie van je bestaande business en de visie van de digitale transformatie gaan uitvoeren. Besef goed dat elk van de 4 gedachtes kwaliteiten vereist die (waarschijnlijk) nog ontwikkeld moet worden in de organisatie! Denk aan zaken als Design Thinking voor de gebruikerservaring, iteratieve ontwikkelprocessen samen met de gebruiker en de business partners, professionele big data benadering en data experimenten. Maar ook aan samenwerkingsverbanden die niks meer te maken hebben met traditionele klant-leverancier relaties. Veel werk, maar hoe leuk is het om nieuwe kwaliteiten te ontwikkelen en je business te laten groeien?


Denk boven alles aan de noodzaak om een digitaal platform te realiseren. Een digitaal platform dat alle data, technologie en kwaliteiten van alle partners in een open source model vangt en de kans biedt om uit alle lossen elementen prachtige proposities te bouwen voor de gebruikers. Net als met Lego blokjes. En ben jij niet die partner met dat digitale platform? Kijk dan terug naar gedachte 3: eco voor ego. Wellicht heeft een partner dat digitaal platform al wel, of kunnen partners samen een digitaal platform (laten) ontwikkelen.


Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat bestaande business in een evolutie model heel succesvol een digitale transformatie aan kan gaan. Sterker nog, met 1-0 voorsprong aan de wedstrijd kan beginnen, vermits er 4 keer wordt nagedacht.