Digitaliseren gaat over mensen

Ik geloof heilig dat nieuwe technologieën onze wereld positief blijvend kunnen veranderen en mensen dichter bij elkaar kan brengen. Ik ontwijk daarbij voor het gemak even de discussie over volle trams, waar iedereen naar zijn telefoon staart en niemand meer een praatje aanknoopt….

Wij allen, u en ik, hebben natuurlijk van heel dichtbij meegemaakt hoe technologie ons leven verandert heeft. Denk maar eens aan online shoppen via je mobiel. Alles wat je nodig hebt is een smartphone en connectie om wat dan ook van waar dan ook te bestellen. Eenvoudiger kan het niet.


Dit is echter niet het geval voor het bedrijf dat jouw bestelling ontvangt. Dat bedrijf heeft een digitale uitdaging (overwonnen) die verder gaat dan alleen maar technologie. Daarbij gaat het vooral om de mens, de medewerker, in de digitale transformatie. Werknemers zijn tenslotte echte mensen van vlees en bloed, die de manier waarop ze denken en werken moeten aanpassen aan de digitale transformatie. Een transformatie die altijd in beweging is.


Ondersteun je medewerkers

Het verschil tussen succes en falen ligt bij het juist managen en coachen van alle medewerkers. Een digitale transformatie heeft een grote impact op de organisatie. Niet alleen op ICT - de techniek is vaak wel voorhanden -, maar vooral op de mensen die nieuwe invulling en betekenis moeten gaan geven aan hun werk. Uit ervaring blijkt dat het beste resultaat komt als een organisatie de tijd neemt om al zijn mensen mee te nemen in het digitale proces en de veranderingen die dat meeneemt. Door ze te informeren, bij te scholen en een nieuwe manier van denken en werken aan te leren. Voor, tijdens én na de digitale transformatie!


Digitale transformatie gaat verder dan medewerkers alleen maar om te leren gaan met een nieuw stuk software. Het betekent vaak dat hele businessprocessen kantelen en daarmee de manier waarop mensen werken. Dit houdt in dat digitalisering in het DNA van een organisatie moet komen te zitten. Dat vraagt aandacht, voorbereiding en doorzettingsvermogen.


Mensen zijn gewoontedieren en houden van nature niet van verandering. Kunnen we niks aan doen, zo heeft Moeder Natuur ons geprogrammeerd. Bij een succesvolle digitale transformatie dien je dus rekening te houden met hoe mensen gaan reageren op de verandering en wat de worst-case scenario's kunnen gaan zijn. Zo ben je voorbereid en kun je ervoor zorgen dat mensen op de juiste manier ondersteund gaan worden.


Het percentage mensen dat sceptisch tegenover digitale transformatie staat varieert per onderzoek en per organisatie. Over één ding zijn de onderzoekers het echter eens: mensen zijn de kritische succes factor bij een succesvolle digitale transformatie. In Accenture's rapport "People First: The Primacy of People in the Digital Age" van eerder dit jaar staat treffend:


"…it's increasingly clear that technology, on its own, will not be enough to propel organizations toward their new strategic objectives. Winners will create corporate cultures where technology empowers people to evolve, adapt, and drive change. In other words, the mantra for succes is: 'People First;"…


Maar hoe dan?

Hoe doe je dat dan: People First? Hoe houd je iedereen erbij en iedereen betrokken? Er zijn boeken vol geschreven over verandering en legers adviseurs om te helpen bij een "organizational change". Soms nogal een bomen-bos verhaal. Er zijn echter een paar gouden regels bij een digitale transformatie, die altijd werken. Blijkt uit onderzoek, maar vooral uit veel ervaring.


1) Vertel het op tijd - Ik schreef het al: mensen houden niet van verandering. Vertel vanaf het begin wat er te gebeuren staat en leg het uit in kleine stukjes tegelijk. Zo kan iedereen rustig wennen aan het idee.


2) Blijf het vertellen - Communicatie is de sleutel. Zelfs als je denkt dat er even niks te melden valt is een kleine update heel erg welkom. Blijf ook vertellen wat de voordelen zijn voor iedereen. Even door een zure appel heen om een hele boomgaard met zoet fruit te oogsten.


3) Houd het overzichtelijk - Geen genadeloze spreadsheets en presentaties van 50 slides met de voortgang en benefits. Gebruik liever korte filmpjes van een minuut en een eigen # op Twitter.


4) Betrek elke laag - Neem alle gebruikers en managers mee in de informatiestroom. Zorg er daarbij voor dat de managers zich gedragen als leiders en de juiste toon aanslaan over het project.


5) Doe wat met de feedback - Om echt draagkracht te krijgen in de organisatie betrek je niet alleen elke laag, maar doe je ook echt iets met de feedback. Iedereen raakt meer betrokken als ze invloed kunnen uitoefenen en als er geluisterd wordt.


Natuurlijk is het niet zo eenvoudig als hierboven omschreven, maar het is een handige leidraad om mee te beginnen. Kort en goed gaat het om de mensen. Zij maken het grote verschil bij succesvolle digitale transformaties. Technologie ontwikkelt zich steeds sneller en het "digitaal Darwinisme" is overal zichtbaar. Zorg dat jouw mensen toegerust zijn om zich constant aan te passen en te blijven innoveren.